Instagram

miércoles, 2 de noviembre de 2016

Un poc de mecànica basica

Avui et donaré quatre nocions molt bàsiques per mantenir a punt la bici, quatre truquets per intentar que la bici funcioni el millor possible, i que, si intentem mantenir, ens estalviarà maldecaps a les sortides!!


Una cosa molt important, i molt bàsica és la neteja, sobretot amb la btt!! Mantenir la bici mínimament neta ens ajuda molt a que tot funcioni com toca, ja sé que moltes vegades fa pal però, sobretot si hi havia fang a la sortida d'avui, val la pena ni que sigui un cop de manguera  i eixugada ràpida abans de guardar-la!!
Una cosa, si fas servir una karsher sobre tot no apuntis el raig directament a la caixa de pedalier ni als bujes de les rodes!!!! Escurces molt la vida dels coixinets si hi entra l'aigua i en treus la grassa!

Bé, mirem el tema de la mecànica, a part de les eines bàsiques com claus fixes, alicates i claus allen també estaria bé tenir:
-Clau per desmuntar obusos de les vàlvules
-Un parell de xeringues d'uns 20ml i tubets de silicona
-Una bona manxa de peu (sobretot per la bici de carretera)
Eina per treure obusos
-Unes bones alicates de tallar cables d'acer i fundes


Al talleret tampoc ens pot faltar mai:
-Esprai de lubricar, tipus 6 amb 1.
-Cera per cadena com ZeroDust.
-Líquid tubeless per posar dins els pneumàtics tipus ZeroFlats.
-Algun tipus de grassa i oli lubricant.

-A revisar abans de sortir.
 2 coses bàsiques que t'has d'acostumar a mirar sempre abans de sortir!!
·Primer comprova la pressió dels pneumàtics, 1,9 Bar si surts per muntanya, i 8 Bar si agafes la de carretera.
·I despès assegura't que tens la cadena ben engrassada, si no vols haver de canviar la transmissió cada 2 x 3. Si pots lubrica sempre el dia abans amb cera i deixa-la secar!
I no et deixis el bidó!!!

-Afegir líquid als pneumàtics TubeLess.
Un dels millors invents per els fanàtics de les rodes amples, és sens dubte el TubeLess.  Però de poc serveix si portem la roda plena de liquid sec!! Per això, és aconsellable cada 3 o 4 mesos afegir una mica de liquid a cada roda. Es molt senzill, només ens cal una clau per obusos, una xeringa, un trosset de tub i liquid per TubeLess.
·Primer desinflem la roda i desmuntem l'obús. Assegura't que es pot desmuntar l'obús a la teva vàlvula, casi totes es desmunten, però n'hi ha algunes que no es pot fer. Intenta no desllantar la coberta de la llanta un cop desinflada, així serà més fàcil tornar a inflar.
·Posa el tub a la xeringa i aspira uns 10ml de líquid (això es el que hi poso jo, si he canviat el pneumàtic i no hi ha gens de líquid, hi poso uns 15 o 20ml)
·Treu el tub a la xeringa i injecta el líquid per el forat de la vàlvula.
·Torna a roscar l'obús i ja pots inflar la roda.
Si pots sortir a fer una volteta de 2 minuts millor, així el líquid es repartirà per tota la roda.
I una última cosa, si hi penses, quan guardis la bici, deixa la vàlvula a la part de baix de la roda, així mai quedarà plena de líquid, que després es tapa l'obús i queda tot embussat i no tapa bé quan treus la manxa!
També va bé que al principi de cada temporada desmontis totalment el pneumàtic i netegis les restes de líquid sec, per tornar a omplir de líquid nou!!

-Canviar pastilles de fre
Una cosa molt senzilla de fer i que tot sovint toca, sobretot si t'agrada baixar, és canviar les pastilles de fre. Realment no té cap secret, només necessites una clau allen o unes alicates, depèn del tipus de mordassa que tinguem, i un tornavís gros o alguna eina per fer palanca.
·Per començar treu la roda, i a la mordassa hi ha un cargol que aguanta les pastilles (algunes en lloc d'un cargol porten un passador que es doblega de la punta). Descargola el cargol o treu el passador, i ja podem estirar les pastilles velles, si estan al ferro ja les pots llençar!!
·Abans de muntar les noves, et recomano lubricar una mica els pistons de les mordaces, així retornen millor i t'estalvies que es facin malbé les juntes que porten. Per fer-ho fes sortir una mica els pistons manxant la maneta de fre, i a la que es vegin bé els pistons posa-hi unes gotes d'oli a cada pistó i escampa'l bé per tota la superficie. Amb un tornavís gros o alguna eina que puguis fer palanca bé, apreta'ls endins intentant apretar-los des del mig que no s'entregirin. Per assegurar que es reparteix bé l'oli fes-los sortir i entrar 2 o 3 vegades, i després entra'ls fins al fons. Passa un drap per treure l'oli que hagi pogut quedar per allà, és molt important que no i hagi gens d'oli, que si les pastilles es mullen d'oli ja no frenen com toca!!!
·Ara posa la xapeta que va entre les 2 pastilles i ja les pots posar dins la mordassa, algunes pastilles tenen cara i venen marcades amb una R (dreta) i una L (esquerra). Torna a posar el cargol o el passador i llestos ja pots muntar la roda i gaaaas avall!!!!
Si pots fes una baixada suau per començar, que les pastilles de nou en nou no frenen bé, fins que no s'ha gastat la primera capa de protecció que porten!!

  
-Purgar frens

Els frens de disc està clar que són el millor sistema de frenada que hi ha actualment, còmodes, suaus i amb molt bona potència de frenat, tot i que de vegades no funcionen com toca, si quan frenes notes que la maneta té un tacte com si trepitgessis fang i la maneta acaba arribant al manillar i encara no frenes prou, pot ser que t'hagi entrat una mica d'aire a dins del sistema hidràulic. No et preocupis, és molt senzill d'arreglar, només necessites una clau allen una xeringa amb líquid de fre i una clau fixe.
Totes les manetes de fre tenen un cargolet a la part superior, encara que sembli per omplir d'oli el sistema, no ho és, tot el contrari, per omplir d'oli el tub s'ha de fer des de baix, des de la mordassa, així omples el tub de baix cap a dalt i l'aire que hi ha dins va sortint per el forat de la maneta de fre. Doncs bé el que has de fer per purgar els frens és treure el cargolet de dalt, i injectar oli amb la xeringa des de la mordassa. A la mordassa has de buscar l'entrada de l'oli, que és com una boleta enganxada amb un coll a una femella. Amb la xeringa plena d'oli i un tall de tub que encaixi a la boleta, has de descargolar mitja volta la femella i simplement injectar l'oli de la xeringa, i anar recollint l'oli vell que sortirà per la maneta amb un drap o un potet, com puguis. Ja que purgues el millor és canviar tot el liquid de fre aixi assegurem que ha sortit tot l'aire que hi pugui haver al tub!
Un cop hagis acabat torna a apretar la femella i apreta el cargol de la maneta. Llestos ja podem provar si la maneta torna a frenar com abans!!
Un consell sempre que hagis de remenar oli aprop de la mordassa de fre jo aconsello treure les pastilles, si se't taquen d'oli deixaran de funcionar com toca, a més queden impregnades i després les has de canviar :(




-Ajustar canvi
No hi ha cosa que faci més ràbia, que quan apretes el polsador per canviar de marxa, quedi el canvi fent saltets i no acabi d'entrar mai la marxa... Doncs això te molt fàcil solució, amb un simple ajust del tensor del cable podem solucionar-ho, la majoria de vegades. A les Btt el tensor sol estar a la sortida de la maneta de canvi, i a les bicis de carretera normalment està a l'entrada del canvi mateix. Per arreglar-ho nomes hem de tensar o afluixar el cable fent rodar el tensor del cable.
·Si quan vols pujar una marxa apretes i no acaba d'entrar el pinyó el que has de fer és tensar el cable, això ho aconseguim descargolant el tensor, o sigui, fent-lo girar en sentit antihorari.
·Si per el contrari quan vols baixar no hi ha manera, el que has de fer es afluixar el cable apretant el tensor, que seria fent girar la rodeta en el sentit de les agulles del rellotge.
Senzill ee jejeje a partir d'ara el canvi sempre fi com un rellotge!! ;)
Una cosa, el que influeix molt també en el bon funcionament dels canvis es que les fundes i cables que van del desviador a la maneta estiguin bé,  posa-hi oli de tant en tant, i si veus que la punta de la funda o el cable estan un xic rovellats canviar-los!

Espero que algun d'aquests truquets et serveixi!! Són molt bàsics, però si pots aplicar-los millorarà molt l'eficiència de la bici, i t'estalviaràs 4 duros!!  Vaaaa anima't!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario